DRUGA EDYCJA DOC LAB POLAND ZAKOŃCZONA

DRUGA EDYCJA DOC LAB POLAND ZAKOŃCZONA

PODZIEL SIĘ

Polski dokument ma się całkiem dobrze. Coraz częściej oglądamy go w kinach, a jego twórcy uczestniczą w oscarowej rywalizacji. W tym roku aż trzy polskie filmy dokumentalne mają szanse na znalezienie się na krótkiej liście: „Koniec świata” Moniki Pawluczuk, „Więzi” Zofii Kowalewskiej i „Niewidzialne” w reżyserii Zofii Pręgowskiej. Zdaniem ekspertów również wiele projektów dokumentalnych uczestniczących w 2. edycji DOC LAB POLAND ma szanse na kinową dystrybucję i prestiżowe nagrody.

DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla profesjonalnych dokumentalistów. Pomysłodawcami tego konsultacyjno-pitchingowego projektu są Adam i Katarzyna Ślesiccy, a głównym organizatorem Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego.

W 2016 r. w DOC LAB POLAND wzięły udział w sumie 23 projekty dokumentalne w fazie rozwoju lub montażu, reprezentowane przez zespoły składające się z reżysera i producenta. Uczestnicy programu otrzymali nagrody o łącznej wartości ponad 70 tys. zł.

– Podczas DOC LAB POLAND wszystkie projekty dojrzały i się ukształtowały, a program ma realny wpływ na ostateczny wygląd filmu – to jedyne w Polsce miejsce z tak natężoną wiedzą dotyczącą dokumentów. DOC LAB POLAND to wydarzenie ważne zarówno od strony producenckiej jak i reżyserskiej. To konsekwentnie poprowadzona, profesjonalna pomoc w odnalezieniu się we wszystkim co dzieje się poza planem i montażownią, od zdobywania funduszy, przez konsultacje reżyserskie, aż po promocję filmu. Polecam wszystkim dokumentalistom! – opowiada jedna z nagrodzonych uczestniczek, Bogna Kowalczyk, reżyserka „Bojleski”

Bardzo ważnym elementem programu, oprócz warsztatów, konsultacji i publicznych prezentacji, był zrealizowany w Krakowie DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET dla kolejnych 40 uczestników – firm produkcyjnych.

W Warszawie i Krakowie

Pierwsza sesja DOC LAB POLAND 2016 odbyła się w kwietniu Warszawie, w Mazowieckim Instytucie Kultury i Narodowym Instytucie Audiowizualnym. Druga, podczas której uczestnicy programu mieli okazję zaprezentować publicznie swoje projekty, była częścią Krakowskiego Festiwalu Filmowego (na przełomie maja i czerwca). KFF jest partnerem strategicznym DOC LAB POLAND. Trzecia, październikowa sesja, wieńcząca drugą edycję projektu, zorganizowana została ponownie w Mazowieckim Instytucie Kultury.

– Warsztaty DOC LAB POLAND pozwoliły mi spojrzeć z dystansu na projekt filmu, dostrzec w nim mniej eksplorowane zakamarki i zwróciły uwagę na błędy jakie popełniałam komunikując swój projekt. Warsztaty to mnóstwo pozytywnej energii, pomysłów, inspiracji i szansa na podzielenie się swoją historią w gronie przyjaznych ludzi. To pierwsze miejsce gdzie projekt filmu zaczyna swoje życie, począwszy od konsultacji merytorycznych z czołowymi polskimi dokumentalistami, po prezentację w trakcie Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Bardzo chętnie rozwijałabym kolejny swój projekt podczas tych warsztatów – mówi Monika Krupa, reżyserka „Misji”.

Nie ona jedna chwaliła sobie możliwość spotkania z najlepszymi ekspertami w dziedzinie dokumentu. Konsultantami podczas warsztatów byli m.in. uznani reżyserzy filmów dokumentalnych: Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Paweł Łoziński i Bartek Konopka oraz wybitni montażyści: Jarosław Kamiński i Dorota Wardęszkiewicz. Zagranicznymi tutorami byli: szefowa najważniejszego niemieckiego festiwalu dokumentalnego DOK Leipzig – Leena Pasanen, szef European Documentary Network – Paul Pauwels, dyrektor programowy EDN – Mikael Opstrup, selekcjonerka festiwalowa – Rada Šešić, szefowa industry kanadyjskiego festiwalu Hot Docs – Elizabeth Radshaw i agent sprzedaży – Peter Jäger.

– Warsztaty DOC LAB POLAND były niezwykle inspirujące i profesjonalnie przygotowane pod każdym względem. Spotkania z tutorami, komentarze innych dokumentalistów pozwoliły zidentyfikować najmocniejsze i najsłabsze strony projektów, i kreatywnie nad nimi pracować. Wszystko to dało mi poczucie, że uczestniczę w ważnym dla kina dokumentalnego wydarzeniu – podsumowuje Edyta Wróblewska, reżyserka „Trucking Girl” i „Hübner”

Oprócz pracy nad projektami uczestnicy wzięli udział m.in. w seminarium Leeny Pasanen, dyrektor festiwalu DOK Leipzig, poświęconym rynkowi filmów dokumentalnych w Europie, seminarium Marcina Pieńkowskiego, dyrektora artystycznego T-Mobile Nowe Horyzonty, byłego szefa działu kinowego Kino Świat oraz Agnieszki Niburskiej, szefowej PR HBO Polska oraz Content & Commercial PR Director HBO Europe, na temat promocji filmów. W ramach warsztatów odbyły się też masterclassy Henrego Xavier-Rashida z Film Republic oraz Aleksandry Derewienko z Taskovski Films na temat współpracy z agentami sprzedaży, a w Barbara Orlicz i Katarzyna Wilk przybliżyły tajniki strategii festiwalowej.

– Byłem pod wrażeniem jakości projektów, a także organizacji DOC LAB POLAND. Sposób przygotowania oficjalnych prezentacji, jak i spotkań indywidualnych może być inspiracją dla branży – komentował Peter Jäger z AUTLOOK FILMSALES.

Zaskoczyło mnie to, jak dobrze uczestnicy DOC LAB POLAND odczytują nasze uwagi i jak szybko się uczą. Byłam pod wrażeniem tegorocznych pitchingów – chwaliła Leena Pasanen z DOK Leipzig.

Warsztaty, prezentcje i spotkania

W czasie krakowskiej sesji DOC LAB POLAND 2016 zorganizowano około 450 indywidualnych spotkań dla producentów, agentów sprzedaży, dystrybutorów, przedstawicieli telewizji, funduszy filmowych oraz selekcjonerów festiwalowych.

Krakowskie warsztaty w formie pracy grupowej oraz spotkań indywidualnych z konsultantami miały na celu przygotowanie się uczestników DOC LAB POLAND do pitchingu. Publiczne prezentacje dla przedstawicieli branży filmowej odbyły się w Krakowie, w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Prezentacja projektów filmowych w trakcie rozwoju lub pierwszych zdjęć DOCS TO START miała na celu pozyskanie partnerów, koproducentów i poszukiwanie funduszy, natomiast DOCS TO GO! – prezentacja filmów dokumentalnych na etapie montażu – pozyskanie partnerów do dystrybucji, sprzedaż licencji i rozmowy z selekcjonerami festiwali.

Był to pitching na światowym poziomie w połączeniu z atmosferą zjazdu rodzinnego – ocenia Agnieszka Zwiefka, reżyserka „Blizn”.

Prezentacja DOCS TO GO! pojawiła się na Krakowskim Festiwalu Filmowym już po raz piąty. To wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej, od zeszłego roku organizowana wspólnie z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego. Każdego dnia, po prezentacjach, producenci i reżyserzy wszystkich prezentowanych projektów odbywali po ok. 12 krótkich 15-minutowych intensywnych spotkań z redaktorami zamawiającymi i programerami telewizji, przedstawicielami festiwali i warsztatów, agentami sprzedaży, producentami zagranicznymi.

W czasie Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbył się również DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET, jedyny w Polsce międzynarodowy market koprodukcyjny, poświęcony dokumentom, w ramach którego ok. 25 dodatkowych polskich producentów, którzy nie brali udziału w podstawowym programie, mogło poznać blisko 20 producentów ze świata i nawiązać nowe kontakty. Informacje o wszystkich firmach uczestniczących w markecie zostały zamieszczone w katalogu DOC LAB POLAND wraz z opisami projektów dokumentalnych, prezentowanych na markecie. W sumie w markecie wzięło udział ponad 40 firm, w tym 15 z zagranicy. W spotkaniach z producentami wzięli też udział przedstawiciele podmiotów finansujących produkcje filmową – telewizji i funduszy filmowych. W ramach marketu odbyło się ok. 140 indywidualnych spotkań.

– DOC LAB POLAND stwarza ogromną szansę projektom i ich twórcom do przepracowania pomysłu, celów i planów. Bezlitośnie, ale niesamowicie kreatywnie weryfikuje to, czy wiemy o czym chcemy zrobić film i czy jesteśmy gotowi na pokazanie go w tym momencie branży. Nie wyobrażam sobie lepszej okazji do przećwiczenia w bezpiecznych i profesjonalnych warunkach prezentowania swojego projektu przed profesjonalistami z całego świata. Uważam, że DOC LAB POLAND jest obecnie najlepszym programem rozwoju dla filmów – twierdzi Małgorzata Małysa, producentka „Miss Holocaust”.

Ostatnie, trzydniowe warsztaty w październiku skupiały się na omówieniu prac nad projektami, które nastąpiły po czerwcu 2016 i zapoznaniu się z efektami sesji krakowskiej. Konsultantkami były: Lidia Duda, Dorota Wardęszkiewicz oraz Anna Wydra. W ramach sesji jeden dzień został poświęcony także na warsztatowe ćwiczenie dotyczące przygotowywania profesjonalnych opisów filmów, (pod okiem Magdaleny Sendeckiej – dziennikarki, krytyczki i redaktorki katalogów filmowych), a także na wykłady na temat crowdfundingu (Michał Połetek – polakpotrafi.pl) oraz dystrybucji kinowej i VOD (Joanna Tereszczuk – Onet VOD, Spectator).

Eksperci

Oprócz tutorów, w indywidualnych spotkaniach z uczestnikami projektów wzięli udział m.in.:

– redaktorzy zamawiający i programerzy telewizji: HBO EUROPE – H. Kastelicova; MDR – Heribert Schneiders; YLE – Jenny Westergard; SVT – Lars Safstrom; TVP2 – B. Paciorkowska; TVP1 – A. Ferens; TVP KULTURA – K. Malinowska;

– przedstawiciele festiwali i warsztatów: IDFA – Martijn te Pas; DOK LEIPZIG – L. Pasanen, G. Lemke; CPH:DOX / CPH:LAB – Mille Heynes; IDFA, SARAJEVO FF – Rada Sesic; SUNDANCE FF – Hussain Currimbhoy; CANNES DIR. FORTNIGHT – L. Reymond, VISIONS DU REEL, VENICE CRITICS’ WEEK – G. Nazzaro; FESTIVAL DEI POPOLI – L. Dell’Angello; One World IHRDFF – H. Kulhankova; ZAGREB DOX – Ivan Tofing; TEMPO DOC. FEST. – M. Lindgren; IDF EAST DOC PLATFORM – M. Ryndová; WARSZAWSKI FF – S. Laudyn; VISION DU REEL – F. Pfingsttag; THESSALONIKI FF – Y. Sarri;

– agenci sprzedaży: FILM REPUBLIC – Xavier-Henri Rashid; SIDEWAY FILMS – Kazz Basma; DECKERT DISTRIBUTION – Ina Rossow; RISE AND SHINE – Anja Dziersk; DOGWOOF – Luke Brawley; TASKOVSKI FILMS – M. Cajkova, A. Derevienko; VISIBLE FILM – T. Detaille; JAVA FILMS – Donatien Pierda; SYNDICADO – A. Govedarica;

– producenci zagraniczni: KUNDSCHAFTER – Michał Honnens; ELEMAG PIC – T. Georgieva; ARTLINE FILMS – K. Panova; BEAUVOIR FILMS – A. Schmid; BRAIDMADE FILMS – Monika Braid; BULLITT FILMS – Rikke Tambo Andersen; INSELFILM – Gregor Streiber; IGRA FILMS – Vladimir Golovnev;  LPMA – Merja Ritola; MARX FILMS – Maria Gavrilova, MIRAPIX – Gitta Gsell; MOMENTO FILMS – David Herdies; PINK – Viktoria Hozzova; BROOS FILM – Sara Broos; TUFFI FILMS – Venla Helstedt, Elli Toveiniemi.

DOC LAB POLAND to także nagrody!

Na uroczystej gali zamknięcia 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego najciekawsze projekty zostały wyróżnione nagrodami. Dwie nagrody i dwa wyróżnienia przyznane zostały projektom uczestniczącym w  prezentacji DOCS TO START, przeznaczonej  dla filmów dokumentalnych w fazie rozwoju:

– Nagrodę HBO w wysokości 10 000 zł otrzymał projekt filmu „Bojleska”, reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski / BOFFO.

– Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego w postaci bonu na usługi produkcyjne i postprodukcyjne o wartości 25 000 zł, powędrowała do „Studium chaosu”, reż. Tomasz Śliwiński, Magdalena Hueckel, prod. Marika Kuźmicz / ARTON FOUNDATION.

– Wyróżnieniem DOK Leipzig wraz z zaproszeniem na market została uhonorowana „Wolta”, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak / LAVA FILMS.

– Wyróżnienie European Documentary Network wraz zaproszeniem na warsztaty Lisbon Doc otrzymuje „Misja”, reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara / TRZY FILM.

Do projektów uczestniczących DOCS TO GO! – prezentacji dla filmów dokumentalnych w fazie zaawansowanego montażu – trafiły dwie nagrody i jedno wyróżnienie:

– Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 10 000 zł dostała „Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak, prod. Jacek Bławut, Victoria Ogneva / JACEK BŁAWUT FILM PRODUCTION.

– Nagrodę Krakowskiego Parku Technologicznego – bon na usługi postprodukcyjne o wartości 25 000 zł otrzymał „Najbrzydszy samochód świata”, reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak / ANAGRAM.

– Wyróżnienie East Doc Platform wraz zaproszeniem na Project Market – trafiło do projektu „Wieś pływających krów”, reż. i prod. Katarzyna Trzaska / ZYGIZAGA.

– Udało się moim zdaniem wszystko, imponująca była świetna organizacja. Inspirujące było zarówno słuchanie i uczestnictwo zbiorowe w próbach pitchingów, jak i indywidualne konsultacje. DOC LAB POLAND 2016 pomógł nam naprawę określić dalszy kierunek pracy nad naszym projektem i zmobilizował do dalszej pracy – opowiada jedna z nagrodzonych, Marika Kuźmicz, producentka „Studium chaosu”.

Jej projekt realizowany z nominowanymi do Oscara za „Naszą klątwę” reżyserami Magdą Hueckel i Tomaszem Śliwińskim przeszedł do II etapu sesji Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, podobnie jak również uczestniczących w DOC LAB POLAND Moniki Koteckiej, Karoliny Poryzały i producentki Agnieszka Wasiak – „Wolta”, „Budynek” Aleksandry Maciuszek i „Misja” Moniki Krupy (producentka Dorota Mandziara).

Trzymamy kciuki również za pozostałe projekty i zapraszamy do 3. edycji DOC LAB POLAND, Nabór rozpocznie się w grudniu. Informacje już wkrótce na www.doclab.pl.

Projekty zakwalifikowane na DOC LAB POLAND 2016:

BIEG, reż. Kacper Lisowski, prod. Krzysztof Szpetmański; Iron Films

BLIZNY, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Agnieszka Zwiefka, Chilli Productions

BOYLESKA, reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski, Boffo

BUDYNEK, reż. Aleksandra Maciuszek, prod. Aleksandra Maciuszek, Adriana Fernandez

FURIA, reż. Krzysztof Kasior, prod. Agata Sikora, Spirala Film

GENERACJA YOUTUBE, reż. Stefan Łazarski, prod. Joanna Szymańska, Dawid Janicki; Shipsboy

SELFIE WITH GOD, reż. Łukasz Konopa, prod. Aleksandra Leszczyńska, Anna Kardaszewska; Last Moment Productions

MISS HOLOCAUST, reż. Michalina Musielak, prod. Karolina Galuba; Furia Film

MISSION, reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara; Trzyfilm

MOODY, reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter; Studio Munka

STUDIUM CHAOSU, reż. Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel, prod. Marika Kuźmicz; Fundacja Arton

TRUCKING GIRL, reż. Edyta Wróblewska, prod. Stanisław Zaborowski; Silver Frame

WOLTA, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak; Lava Films

WIEŚ PŁYWAJĄCYCH KRÓW, reż. i prod. Katarzyna Trzaska; Zygizaga

SZTUKA ZROZUMIENIA, reż. Matej Bobrik, prod. Agnieszka Dziedzic; Koi Studio

KONCERT DLA DWOJGA, reż. Tomasz Drozdowicz, prod. Beata Hyczko; Autograf Studio Filmowe

NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA, reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak; Anagram

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA, reż. Rafał Łysak, prod. Victoria Ogneva, Jacek Bławut; Film Production Jacek Bławut

HÜBNER, reż. Edyta Wróblewska, prod. Marta Golba; Endorfina Studio

FUGAZI – NIE WSZYSTKO ZOSTAŁO SPIEPRZONE, reż. Leszek Gnoiński, prod. Aneta Zagórska, Maciej Ostatek; Stowarzyszenie Film Kraków

Dodatkowe projekty zakwalifikowane na pitching DOCS TO GO! 2016:

ARTUR, reż. Wiktoria Szymańska, produkcja Maria Krauss, Joanna Plesnar, Plesnar & Krauss Films

GRANICZNE CIĘCIE, reż. Igor Chojna, produkcja: Mariusz Włodarski, Michaela Pňačeková, Gunter Hanfgarn, Lava Films, Hanfgarn & Ufer, Sireal Films

OVER THE LIMIT , reż. Marta Prus, produkcja: Maciej Kubicki, Anna Kępińska, Telemark

Opisy projektów na: www.doclab.pl

Organizatorzy i Partnerzy

Organizatorem największego polskiego programu dla dokumentalistów DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – Krakowski Festiwal Filmowy. Sama prezentacja DOCS TO GO! jest organizowana od 2012 roku przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Krakowską Fundację Filmową, a od 2015 we współpracy z DOC LAB POLAND. Program jest wspierany przez DOK Leipzig – najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych i EDN – European Documentary Network. Głównymi Partnerami są: Culture.pl oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej, a Partnerami-współorganizatorami: HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia-Warsaw Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Kancelaria Prawna MKZ Partnerzy i Kancelaria Radców Prawnych Balewski Gryziak Słoma, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krakowski Klaster Filmowy i Krakowski Park Technologiczny. Partnerami: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych i Film Commission Poland, a Patroni medialni to: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl, Film Pro, Film & TV Kamera, Polish Docs, Tygodnik Powszechny, TVP Kultura i Warszawski Serwis Kulturalny.

Szczegółowe informacje o programie na: www.doclab.pl

Źródło: materiały prasowe