PODZIEL SIĘ

W środę 9 marca zaczyna się Festiwal Cinemaforum 2016. Organizatorzy zapraszają  na pokazy filmów krótkichi warsztaty do KInoteki i Kina Elektronik. Wstęp wolny.   

W tegorocznym konkursie zaprezentowane zostaną 22 filmy z 15 krajów, z czego zdecydowana większość będzie pokazywana w Polsce premierowo. Hasłem festiwalu są w tym roku „krótkie podróże”, a cechą najsilniej charakteryzującą konkursowy zestaw różnorodność propozycji. Są pośród nich zarówno liczne filmy doceniane i nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach (w Cannes, Berlinie, Toronto, Sundance, Locarno czy Clermont-Ferrand) jak i odkrycia w postaci błyskotliwego debiutu twórcy określającego się jako „filmowiec-samouk” oraz najlepszych filmów studenckich. Na konkurs składają się aktorskie filmy fabularne, a także filmy animowane oraz eksperymentalne.

– Szczególną uwagę zwracaliśmy w procesie selekcji na to, by znalazły się w nim utwory, których twórcy myśleli kategoriami krótkiej formy. Nie szukaliśmy obrazów, które są tylko przygotowaniem do późniejszej twórczości, ale takich, które wykorzystują unikalność krótkiej formy i jawią się jako skończone, pełnoprawne dzieła sztuki filmowej. Zaskakują one pomysłowością, dowcipem, oryginalnością formy bądź tematyki, wirtuozerią w sztuce opowiadania – informują organizatorzy.

Festiwal otworzy nowozelandzki film „Madam Black” Ivana Barge (m.in. nagroda publiczności na festiwalu Clermont-Ferrand, największym festiwalu kina krótkometrażowego na świecie). Poczuciem humoru nie ustępuje mu „Bed Side Story” debiutującego Michała Łubińskiego. W konkursie zobaczymy też „Timecode” – hiszpańskiego laureata tegorocznej Złotej Palmy w Cannes w kategorii filmu krótkometrażowego wyreżyserowanego przez Juanjo Giméneza i zarazem przykład mistrzowskiej narracji w krótkiej formie filmowej.

Oryginalny język wizualny, tajemniczy nastrój i niepokojąca historia to atrybuty zarówno „Oh What a Wonderful Feeling” François Jarosa z Kanady (pokazywanego wcześniej w ramach Tygodnia Krytyki w Cannes oraz na festiwalu w Toronto) jak i „The Reflection of Power” Mihai Grecu z Francji (nagrody specjalne festiwali w Clermont-Ferrand oraz w Annecy). Oglądając „Aprés Suzanne” Féliksa Moati (oficjalna selekcja w Cannes) oraz „Romantik” Mateusza Rakowicza (pokazywany m.in. w Toronto, wyróżniony w Gdyni, nagradzany w Koszalinie i Luksemburgu) będziemy mogli skonfrontować francuskie i polskie spojrzenie zarówno na Paryż, jak i na miłość.

Bohaterowie drugiego filmu są w stolicy Francji chwilowymi emigrantami, status ten oraz związane z nim trudności towarzyszą znacznie dłużej bohaterom holenderskiego filmu „Import” Eny Sendirajevič (sekcja Quinzaine des Réalisateurs w Cannes). Kanadyjski „Her Friend Adam” Bena Petrie (wyświetlany w Sundance, na SXSW w Austin oraz na nowojorskim Rooftop) oraz chińsko-australijski „Under the Sun” (oficjalna selekcja w Cannes) Qiu Yanga dostarczą świetnej okazji do porównania dwóch wyrazistych stylów aktorstwa: niebywale ekspresyjnego w przypadku Grace Glowacki występującej w pierwszym z tych filmów (nagroda aktorska w Sundance) oraz stonowanego i minimalistycznego w przypadku drugiego tytułu.

Ekspresji i bałkańskiej energii nie zabraknie w rumuńskim „A Night in Tokoriki” Roksany Stroe (najlepszy film krótkometrażowy na Transilvania Film Festival). Duńsko-belgijski „Mr Sand” Soetkin Verstegen (pokazywany w Annecy) oraz szwajcarska „Subotika” Petera Volkarta jawią się jako starannie oszlifowane przez twórców diamenty małej formy filmowej. Belgijsko-francuski „Fullness of Time (Romance)” w reżyserii Manon Coubia to wyrafinowany eksperyment narracyjny (Złoty Leopard dla najlepszego filmu krótkometrażowego w Locarno), któremu w konkursie towarzyszy koreański „Hitchhiker” Jéro Yuna (sekcja Directors’ Fortnight w Cannes) – potoczysta opowieść o dwóch mężczyznach, którzy chcą się napić.

Narracyjną biegłością nie ustępują mu rodzima „Adaptacja” Bartosza Kruhlika oraz futurystyczny i dekadencki grecki „Whack” Syni Pappy. „Pierwsze” Moniki Majorek z Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz „Wednesday Blues” Sophii Bösch z Uniwersytetu Filmu i Telewizji im. Konrada Wolfa w Poczdamie z podobną subtelnością przedstawiają ulotność odpowiednio: pierwszych oraz jednych z ostatnich miłosnych oczarowań. „Figury niemożliwe i inne historie II” Marty Pajek (m.in. Srebrny Lajkonik oraz nagroda jury studenckiego na Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz nagroda SFP za najlepszy film studencki na festiwalu Animator w Poznaniu) oraz „Six Cents in the Pocket” Ricky’ego D’Ambrose (pokazywany na festiwalach w Nowym Jorku, Berlinie i Wiedniu) ukazują niepokojący świat skrywający się za fasadą zwyczajnej codzienności. „Czarnoksiężnik z krainy U.S.” Balbiny Bruszewskiej (nagroda dziennikarzy na festiwalu „Kameralne Lato” w Radomiu) przekonuje natomiast, iż aby odnaleźć siebie czasami trzeba wyprawić się aż na koniec świata.

Konkursowe filmy oceni w tym roku jury w składzie: Janusz Zaorski (przewodniczący jury, reżyser, scenarzysta i producent filmowy), Marta Nieradkiewicz (aktorka, znana m.in. z ról w filmach „Płynące wieżowce”, „Kamper” i „Zjednoczone Stany Miłości”), Robert Bolesto (scenarzysta, autor m.in. scenariuszy do filmów „Córki Dancingu” oraz „Ostatnia Rodzina”), Michał Oleszczyk (krytyk filmowy, dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni) oraz Adrian Panek (reżyser filmowy, autor m.in. filmu „Daas”).

Wydarzeniem specjalnym festiwalu jest pokaz filmu „Pokolenia” w reżyserii przewodniczącego tegorocznego jury konkursu głównego – Janusza Zaorskiego. Film stanowi unikalną podróż przez historię polskiego kina, a przy tej okazji także przez historię Polski drugiej połowy XX wieku.

W festiwalowe wieczory organizatorzy zapraszają też na dwa pokazy specjalne trójmiejskiej grupy VHS Hell na patio Warszawskiej Szkoły Filmowej wyświetlającej „Bohaterów do wynajęcia” Johna Lloyda oraz „Diabelskie nasienie” Douglasa McKeowna (drugi seans z lektorem na żywo). Fabuły wybranych filmów trudno streszczać, ponieważ, jak piszą członkowie VHS Hell w odniesieniu do pierwszej z nich, „[…] jest ona bardziej zawiła od Mody na sukces i Incepcji razem wziętych”.

Wstęp na wszystkie wydarzenia i projekcje festiwalowe jest bezpłatny.

Szczegóły na cinemaforum.pl

Źródło: materiały prasowe

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł"Ederly" w Kinie Elektronik
Następny artykułKlub Kina Dzieci