PODZIEL SIĘ

Czym charakteryzuje się współczesna turystyka? Kim są turyści w dzisiejszym świecie portali społecznościowych i tanich linii lotniczych? Czego i kogo szukają? – między innymi na te pytania postarają się odpowiedzieć twórcy spektaklu „Turyści”, który będzie miał swoją premierę już 2 i 3 września o godz. 19:00 w Centrum Lubelska 30/32. Spektakl – realizowany przez profesjonalnych aktorów we współpracy z młodzieżą szkolną – w październiku pojedzie w trasę po szkołach w całej Polsce.

„Turyści” to spektakl-performance, autorski dramat napisany przez dramaturżkę Patrycję Dołowy, inspirowany współczesnymi wydarzeniami i tekstem „Much” Jean-Paula Sartre’a. Performatywny duet – reżyser, Dawid Żakowski i scenografka, Katarzyna Pol – ustawia na scenie sytuację tak, by pojawiający się bohaterowie, Orestes i Elektra, nie zdawali sobie sprawy z granicy, za którą ich wzajemna relacja Obcy/ Inna, odegra znaczącą rolę w przestrzeni, w której się znaleźli.

– Zainteresowało nas zjawisko tzw. „czarnej turystyki”, czyli poszukiwania coraz to nowych skrajnych doświadczeń, wyrazistych emocji poprzez podróżowanie do miejsc ogarniętych konfliktami. Pragnienie takich doświadczeń staje się znamienne w naszej diagnozie dla współczesnego człowieka jako silna potrzeba indywidualizacji, ale też konfrontowania się w ten sposób ze swoją tożsamością – wyjaśnia Dawid Żakowski, reżyser przedstawienia. W spektaklu pojawia się też introwertyczny wymiar podróży w głąb siebie – dodaje Żakowski.

Nic wam nie grozi. Te krzyki oznaczają po prostu, że ceremonia się zaczęła – tak rozpoczyna się dramat. 15 lat temu królowa Klitaimestra wyszła na wały z łaskawie dziś panującym Ajgistem. Mieszkańcy Argos nie powiedzieli nic, bo nudzili się i tęsknili za widokiem gwałtownej śmierci. Wystarczyłoby wtedy słowo. Ale, co was to wszystko obchodzi, nie jesteście z Argos.

Celem Stowarzyszenia Sztuka Nowa odpowiedzialnego za spektakl „Turyści” jest produkcja przedsięwzięć realizowanych przez profesjonalnych artystów, które przez zaangażowanie w proces kreacji różnych grup społecznych kreują nowe jakości w sztuce i nawiązują istotny dialog społeczny. Dzięki takim działaniom kolektyw Sztuki Nowej dociera do szerokiej grupy młodych ludzi ze szkół. W zeszłym roku spektakl „Badania solarystyczne 2.0” zobaczyło ok. 1000 młodych widzów.

TURYŚCI
PREMIERA
2 i 3 września, godz. 19.00
Centrum Lubelska 30/32, Studium Teatralne S/T

BILETY: 25/15 zł
. Rezerwacje pod adresem: stow.sn@gmail.com

Reżyseria: Dawid Żakowski
Dramaturgia: Patrycja Dołowy
Scenografia / kostiumy: Katarzyna Pol
Występują: Karolina Pawłoś, Vera Popova, Ewa Szewczyk / Magdalena Dębicka, Maciej Tomaszewski, Gosia Trajkowska
Wideo / projekcje: Adrien Cognac
Konsultacje merytoryczne: Mateusz Witkowski, Paula Szewczyk, Majka Wojnar
Produkcja: Stowarzyszenie Sztuka Nowa
Patroni medialni: Teraz Teatr / Teatr Dla Was / Warsawholic

Więcej informacji o wydarzeniu na: www.facebook.com/events/105020766892802/

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu im. Jana Dormana. Konkurs organizuje Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.  Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej informacji na stronie: www.dorman.e-teatr.pl

Projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa.

 

Źródło: materiały prasowe, w tle – zdjęcie z prób, fot. Robert Sampławski, Werona Rygiel